Один з основних обвинувачених в процесі про збитий під Донецьком “Боїнгу” на протязі години не знав про катастрофу цивільного літака.
Місце катастрофи лайнера Boeing 777 під Донецьком
Один з основних підозрюваних у справі про катастрофу малазійського “Боїнга” під Донецьком в 2014 році, громадянин РФ, відставний офіцер військової розвідки Росії Сергій Дубинський, протягом декількох годин не знав про збитий сепаратистами цивільному літаку. Про це пишуть у неділю, 11 квітня, журналісти нідерландської суспільно-правової медіакомпанії NOS, вказуючи, що в їх розпорядженні опинилися тисячі аудіозаписів телефонних переговорів Дубинського.
Повідомляється, що записи, про які йде мова, були зроблені українською розвідкою в липні і серпні 2014 року, тобто до, під час і після катастрофи. 12 з них вже були оприлюднені міжнародної слідчою групою (JIT), яка з’ясовує обставини того, що сталося.
Журналісти підкреслюють, що зміст переговорів свідчить про те, що вплив Росії на сепаратистів з липня 2014 року, значно зросла. Адже Москва, за їхніми даними, в той період була причетна до прийняття військових і стратегічних рішень в конфлікті на сході України. Зокрема, в одній з розмов Сергій Дубинський каже, що колишній “міністр оборони” так званої “ДНР” Ігор Гиркин (Стрєлков) не може віддати наказ залишити Слов’янськ без дозволу Кремля.
Переговори сепаратистів в день аварії “Боїнга”
17 липня, в день аварії “Боїнга”, Сергій Дубинський повідомляє в одному з телефонних розмов, що мав прямий контакт з Москвою. Ігор Гиркин (Стрєлков) також говорить, що спілкувався з Москвою “на найвищому рівні”.
У той же день Дубинський неодноразово згадує в своїх розмовах по телефону установку “Бук”, яка, за його словами, необхідна сепаратистам, щоб вести оборону проти української авіації в районі села Малинівка.
На одному із записів, які потрапили в руки нідерландським журналістам, чоловік з голосом, схожим на голос ще одного з основних підозрюваних – Олега Пулатова, говорить людині з голосом, що нагадує голос Сергія Дубинського, наступне: “Танки не потрібні, потрібна тільки далекобійна артилерія і хороша ППО “. У відповідь чоловік з голосом Дубинського каже: “Постараюся сьогодні, якщо вночі притягнутий” Бук-М “, прийде відразу туди, до тебе”. “Тому що більше робити нам нічого, тільки на” Бук “сподіватися”, – додає він.
Раніше Олег Пулатов, який єдиний із всіх підозрюваних погодився співпрацювати зі слідством у справі про збитий над Україною “Боїнгу”, стверджував, що 16 і 17 липня 2017 року його ні з ким не говорив про ЗРК “Бук”, з якої імовірно було збито лайнер , а також не замовляв і не супроводжував його доставку.
Згідно зі свідченнями Пулатова, даними їм через адвокатів, він не знав, чи була така система на озброєнні у ополченців, проте мав відомості про “Буках” української армії, що розгортаються в районі населеного пункту Зарощенське.
Відправлення “Бука” в Донецьку область
Тим часом, судячи з аудіозаписів, оприлюдненими нідерландськими журналістами, за кілька годин до аварії “Боїнга” Пулатов міг обговорювати з Дубинським відправку ЗРК під селище Первомайський в Донецькій області. Саме звідти, за даними JIT, і була випущена ракета, що збила пасажирський літак.
Приблизно через півгодини після трагедії Дубинському повідомляють по телефону, що сепаратисти збили “сушку” – український винищувач “Су-25”. Лише через кілька годин один із співрозмовників Дубинського розповідає йому про дзвінки журналістів російського телеканалу НТВ, які цікавляться потерпілим крах “Боїнгом”. У відповідь Дубинський переказує інформацію про те, що це збита “сушка”.
Версія про причетність до аварії “Боїнга” українського винищувача
Близько 20.00 17 липня, через три з половиною години після аварії, Дубинський дзвонить Пулатову і вимагає від нього відповіді на питання, чи стріляв “Бук”. Пулатов відповідає йому, що “Бук збив” сушку “, але перед цим” сушка “збила” Боїнг “і додає:” Вони намагаються нас в цьому звинуватити “.
Через якийсь час Дубинський викладає цю версію подій Ігорю Гиркин. Ще один фігурант справи про катастрофу “Боїнга” – українець Леонід Харченко – згодом також заявляє в бесіді з Дубинським, що лайнер був збитий українською армією.
Пізніше версію про причетність української військової авіації до краху “Боїнга” повторять представники російського Міноборони. Однак, за даними організації Dutch Safety Board, в момент аварії поблизу рейсу MH17 не було ніяких інших літаків, нагадують нідерландські журналісти.
“Установка” Бук “на протязі декількох годин після катастрофи перебувала в районі, з якого був здійснений запуск ракети, і лише вночі знову було транспортовано на територію Росії. Дубинський і його начальник, міністр оборони” ДНР “Гиркин протягом годин поняття не мали, де знаходиться ця ЗРК “, – стверджують автори публікації NOS.
При цьому нідерландські журналісти відзначають, що, з точки зору прокуратури, той факт, що Дубинський і його спільники не знали про збитий лайнері, не знімає з них відповідальності за цю трагедію.
Тим часом в прокуратурі Нідерландів заявили, що не знають, як аудіозаписи телефонних розмов сепаратистів потрапили до журналістів, і відмовились їх коментувати.
Катастрофа “Боїнга”, що виконував рейс MH17
В результаті аварії під Донецьком в липні 2017 року пасажирського “Боїнга” компанії “Малайзійські авіалінії”, який виконував рейс MH17 з Амстердама в Куалу-Лумпур, загинули 298 осіб, в тому числі 196 громадян Нідерландів. Вижили не було.
Оскільки дві третини пасажирів були громадянами Нідерландів, представники цієї країни очолили міжнародну слідчу групу, що з’ясовує обставини катастрофи.
У 2019, проаналізувавши всі зібрані докази, в тому числі численні експертизи, вивчення уламків літака, обстеження тіл загиблих і інші дані, JIT прийшла до висновку, що лайнер був збитий ракетою доставленого з Росії комплексу “Бук” з контрольованої сепаратистами території.